2015. szeptember 28., hétfő

Jennifer Chiaverini: A kémnő

Egy polgárháború, ami egy nemzetet szakít ketté, és egy nő, aki az életét és a jó hírnevét is kockára teszi egy nemes, a hazája sorsát alakító cél érdekében.

A virginiai Richmondban, a rabszolgatartó Dél fővárosában élő Elizabeth van Lew és családja, más mint a legtöbb helybéli. Meggyőződésük ugyanis, hogy minden ember egyenlőnek teremtetett, és mélyen ellenzik a rabszolgaságot. Amikor szülőállamuk, Virginia 1861-ben az elszakadás, egyben a rabszolgaság intézményének megtartása mellett dönt, és kitör a polgárháború, Elizabeth nem várt lépésre szánja el magát: a maga eszközeivel az Unió ügyének megsegítését és a Konföderáció mihamarabbi bukását igyekszik segíteni.
De mit tehet egy törékeny nő az ádáz, véres harcok közepette? Elizabeth úgy dönt, női mivoltát, eszét és befolyását felhasználva megpróbál az ellenség soraiba férkőzni. Attól sem riad vissza, hogy kémkedéssel felbecsülhetetlen értékű információt szerezzen az Uniónak - ha kell, egyenesen a Kondföderáció elnöke, Jefferson Davis irodájából...

Nagy kedvencem az Elfújta a szél, csakúgy, mint A kémnő is az amerikai polgárháború idején játszódik. 
A kémnő sokat segített nekem abban, hogy még jobban belelássak a kor eseményeibe, nagyon sok történelmi adatot tudhattam meg belőle.
Elizabeth szemén keresztül egy teljesen új nézőpontból láthattam a polgárháborút.
Olyan könyvet nem nagyon olvastam még, ami az északiak szemszögéből mutatta be ezt az időszakot, de Elizabeth elbeszélésében egy még "extrémebb" oldalról ismerhettem meg az eseményeket, ő ugyanis egy igazi Déli születésű úrihölgy volt, ám ezzel szemben igazi unionista eszméket vallott.
Eleinte még egy kicsit furcsának találtam Lizzie buzgóságát az  északiak ügyének segítésében, a bebörtönzött ellenséges katonák ellátásában, de aztán egyre jobban becsülni kezdtem Elizabethet a tetteiért, az emberségéért és bátorságáért. Egy nagyon erős és elszánt nő volt, aki egész életében kitartott amellett, amiben hitt, és mindent elkövetett azért, hogy eszméi beteljesülését segítse, még ha ez sokszor emberfeletti erőt és ügyességet igényelt. A félelem és megalkuvás szót hírből sem ismerte, nagyon csodáltam és becsültem ezért.
Bár a könyvnek csak egy mellékszereplője volt, azért megemlítenék egy másik szereplőt is, akit szintén nagyon megkedveltem és csodáltam tetteiért, mégpedig Mary Jane Boswert, a van Lew család színesbőrű szolgálólányát, aki szintén nagyon fontos szerepet vállalt az északiak győzelmében, Jefferson Davis elnök szolgálójaként beépülve fontos adatokat szivárogtatott ki az unionistáknak.
A történelmi regények kedvelőinek szívből ajánlom ezt az igaz történeten alapuló, a kort hűen ábrázoló könyvet.

A kollázson szereplő képeken látható: a könyv főszereplője Elizabeth van Lew (jobb oldalt), a van Lew rezidencia (lent bal oldalt), a van Lew ház rejtekszobája, egy kép a van Lew családról (bal oldalt középen), Mary Boswer (lent jobb oldalt), a Libby börtön, és a korabeli elnökök is a feleségeikkel. 

A könyvet köszönöm a General Press Kiadónak!

8/10

Zsófi

8 megjegyzés:

  1. Hmm.. nem is tudom, lehet, érdekelne, jegyeztem. A borító nagyon rossz most, szerintem.

    VálaszTörlés
  2. Nekem tetszik a borító is. :) (attól függetlenül, hogy a könyv elolvasása után nem igazán értem, miért épp egy pusztát szemlél Elizabeth :))
    Ha szereted a történelmi könyveket és érdekel a polgárháború akkor mindenképpen olvasd majd el. :)
    Találtam egy külföldi borítót is, ami szintén nagyon tetszik (talán a könyvhöz is jobban passzol egy kicsit:)) :
    http://ecx.images-amazon.com/images/I/51N1i93HDBL._SX327_BO1,204,203,200_.jpg

    zsófi.

    VálaszTörlés
  3. Örülök, hogy tetszett a könyv. Én is régóta szemezek vele, de engem elsősorban az írónő másik regénye, a Mrs. Lincoln varrónője érdekelne :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most kerestem rá, és az engem is nagyon érdekelne. :)

      Törlés
    2. Annyira jó érzés, hogy így ötleteket adunk egymásnak (de a várólistám sosem fog 200 alá esni, pedig az volt a célom :))

      Törlés
    3. Tényleg jó érzés, és az is jó, hogy így sosem fogunk kifogyni az olvasnivalókból. :) A mi várólistánk is hasonló számot tudhat magáénak, és tulajdonképpen a kívánságlistánk is várólistaként funkcionál már... :) :)

      Törlés
    4. Én a kívánságlistára nem is merek mindent rátenni. Ha rajta lenne az összes könyv, amit el szeretnék olvasni, de nem tudtam még sehonnan se megszerezni, akkor még azt is megdobnám legalább 50 könyvvel, utána pedig a tesóm nem tudna ajándékot választani róla :))

      Törlés
    5. Ezeket a problémákat csak mi, könyvmolyok érthetjük! ;) :)

      Törlés