2017. október 26., csütörtök

Cozy krimik - avagy mi kell ahhoz, hogy átvészeljük a hosszú, hideg estéket


Kezdetben semmi bajom nem volt nekem az ősszel, nem zavart, hogy hidegebbre fordult az idő, borongósabbak lettek a nappalok, s a mifelénk állandóan fújó szél még hevesebb lett. Én kis csacsi, a sok "őszi bekuckózós", s a mindent elárasztó sütőtökös képek miatt még vártam is a hűvösebb évszakokat.
De aztán amikor már sötétben kellett felkelnem, s a reggeli buszozásaim során majd hőgutát kaptam a kabátomban (amit a kinti hűvös megkövetelt) a már bekapcsolt fűtéstől, hogy a szeptember elejei éjszakai vastag zokni és vastag pulóver viselést már ne is említsem, na akkor éreztem, hogy nekem már most elegem van az őszből, meg az el nem jött télből is.
Az októbert pedig egy nagy megfázással indítván, meg kellett állapítanom, hogy hiába olyan szép színűek azok a tökök és a falevelek, én egy nyári lány vagyok, aki utál rétegesen öltözködni.

Zsebkendőhalmokkal borítva, és forró körömvirágteát kortyolgatva, már éppen kezdett rajtam eluralkodni valamiféle kilátástalanság, amikor is egy, a könyvtárból nemrég kikölcsönzött Agatha Raisin kötet a kezembe került, amibe sikerült minden gondomat feledve beletemetkeznem, sőt a könyv végére érve határozottan optimistábban néztem az előttem álló hideg hónapok elébe, azzal a felkiáltással, hogy Agatha Raisin történetek olvasásával csak sikerül majd ezt az időszakot is átvészelnem.


A mostani kötet, az Agatha Raisin és a boszorkányos borbély volt, ami határozottabban egy erős része a sorozatnak. Ez a dilis nőszemély és a fodrászának rejtélyes halála hozott vissza az életbe a megfázásom után. :)
Remek lábadozó olvasmány volt, ilyen esetekben melegen ajánlom nektek is. Egy fontos szabály van: Agatha Raisin kalandjait nem szabad túl komolyan venni, csak hagyni kell magad belefeledkezni a kis könnyed gyilkosságokba. :)

Ám ez a bejegyzés most nem csak teljesen Agatháé lesz, hanem a cozy krimiké.
A cozy krimi műfaji hivatalos meghatározása: olyan bűnügyi regények, amelyek egy kis, zárt közösségben játszódnak, s a gyilkosságokat legtöbbször humorosan kezelik bennük. A történetek főszereplői általában amatőr nyomozók. 
Egyszóval mondhatjuk azt, könnyed szórakozást nyújtó regények, jó kis karakterekkel, gyilkosságokkal és dilis főhősökkel. A cozy az egy nagyon kedves kis angol szó, és mivel egyik magyar jelentése sem passzolna olyan jól össze a krimivel, ezért a továbbiakban is cozy krimikként fogok ezekre a történetekre hivatkozni. :)

Mivel ez a tél (és ősz) még elég hosszú lesz, és lehet sajnos, hogy hamar végezni fogok az összes Agatha Raisin kötettel, ezért úgy gondoltam, hogy végzek egy kis kutatást, hogy milyen könyvek, sorozatok állnak még a rendelkezésemre a műfajban.

A blogon több cozy krimiről is olvashattok már:

Az Agatha Raisin sorozat több kötetéről például. Nagyon nagy rajongó vagyok, kellő komolytalansággal olvasva ezek a könyvek fantasztikusak, mindig megnevettetnek, s Agatha pedig az egyik legkedvencebb hősnőm, talpraesett, éles nyelvű és sokszor flegma is. IMÁDOM (még úgy is, hogy néha nagyon hülyén viselkedik)! :)
A könyvekről írt bejegyzéseket IDE kattintva olvashatjátok.

A Mrs. Murphy sorozat első részéről még tavaly télen írtam itt a blogon. Ennek a könyvnek a legfőbb különlegessége, az, hogy a címadó főszereplő egy macska a nyomozó segédje, Tee Tucker pedig egy welshi corgi, s a történet is az ő négylábú szemszögükből íródott, ám ez senkit se riasszon el a könyvtől, mert nagyon jó kis történet egyébként. Sajnálom, hogy még csak egy része jelent meg nálunk. :(
A könyvről írt bejegyzést IDE kattintva olvashatjátok.

Alexander McCall Smith könyve a No. 1. Női nyomozóiroda Goodreadsen ugyan nem kapta meg a cozy mystery besorolást, de mivel két műfaji elem is megtalálható a könyvben (zárt közösség és amatőr nyomozó a főszerepben), ezért én mindenképpen szerettem volna itt megemlíteni. Nagyon szerettem olvasni ezt a könyvet, s sajnálom, hogy egyelőre ebből is még csak egy rész jelent meg magyarul. Egy könnyed kis nyomozós történetre számítottam, de aztán sokkal többet kaptam.
A könyvről írt bejegyzést IDE kattintva olvashatjátok.

A Lettero Kiadónál is megjelent két nagyon ígéretes cozy krimi, ami szintén érdekes lehet az Agatha Raisin rajongóknak.
Az egyik a Mrs. Jeffries és a halott orvos című könyv, ami nagyon angol, nagyon aranyos és kellemes olvasmány, IDE kattintva olvashattok róla bővebben.
A másik könyvet még csak nemrég fejeztem be, hamarosan olvashattok majd bejegyzést is itt róla a blogon, ez a Holttest a fürdőkádban című könyv, amiről elöljáróban annyit, hogy imádtam! Szuper volt, angol, kastélyos, gyilkosságos, minden ami kell, fantasztikus hangulata volt a könyvnek.
Nagyon remélem, hogy mindkét sorozatot folytatni fogja a kiadó! :)

Van még (jó)pár magyarul már megjelent cozy krimi, ami még nem olvastam például a Téli krumpligombóc és a Daisy Dalrymple sorozat, aminek csak rá kell nézni a borítójára és máris rabul ejti a szívünk, s a Maise Dobbs könyvekről már ne is beszéljünk.
Ha van nektek is kedvenc magyarul már megjelent cozy krimitek, akkor ne habozzatok megosztani velem! :)

A bejegyzés végére jöjjön egy kis nyálcsorgatós szekció, avagy válogatás a hazánkban még meg nem jelent, nagyon csábító cozy krimikből.
Amint láthatjátok a borítókról nem hiányozhatnak a cuki kutyák, sem a cicák, egy-két mutatós sütemény pedig még hívogatóbbá teszi a történetet, hogy a világítótornyokról, s a csinos szobabelsőkről, elragadó utcaképekről már ne is beszéljünk.

Elismerem, hogy a cozy krimik egyáltalán nem minősíhetők komoly irodalmi műveknek. De komolyan, kit érdekel, ha olyanok mint egy nagy habos krémes, s már a borítójuk is melegséget áraszt, s az egész telet segítik átvészelni? Na ugye! :)

Zsófi

U.i.: természetesen mire ezt a bejegyezést megírtam, megérkezett a Vénasszonyok nyara is, de sebaj cozy krimiket hidegben és melegben is ugyanúgy szeretek olvasni. :)

2 megjegyzés:

  1. A cozy krimik olyanok mint egy jó kis meleg takaró :) Nagy fájdalmam, hogy a sok könyvtáros/könyvesboltos közül szinte egy sincs még magyarra lefordítva. Amúgy még Joanne Fluke: Hanna Swensen sorozata talán Agatha mellett ami leghosszabban olvasható magyarul is, s lehet sütögetni is mellé :)
    Én még innen szoktam inspirálódni: https://www.cozy-mystery.com/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát azt én is nagyon sajnálom, szívesen olvasnék én is konyves cozy krimit. :) Köszi az ajánlást, már ment is a listámra, már a borítótól odáig vagyok meg vissza, olyan mint egy tábla csoki... :)
      Meg is lesem én is ezt az oldalt is! :)
      Zsófi

      Törlés